....Die wissenschaftliche und theoretische Qualifikation in der Architektur soll einen Umgang mit architektonischem Wissen vermitteln, welcher der humanistischen Tradition verbunden ist und dabei immer von den großen Herausforderungen der Gegenwart ausgeht. Ein solcher Umgang bildet sich am Fachwissen im engeren Sinn, aber auch an den Natur- und Kulturwissenschaften im größeren gesellschaftlichen Zusammenhang. Insbesondere gilt es heute, im Übergang der sogenannten Industriegesellschaft zu einer Informations- oder Wissensgesellschaft, ein Bewusstsein und Kennen der medialen Fertigungs-, Ausdrucks- und Kommunikationsformen sowie deren Wirkungszusammenhänge zu entwickeln: Für die Erörterung von existierendem und neuem Wissen, sowie für einen nachhaltigen Umgang damit, ist ein explizites Thematisieren von Technik und ihren Voraussetzungen unverzichtbar. Dabei gilt es, die herkömmlichen Fortschrittslogiken nicht einfach in die Dimension der Zeit zu projizieren, sondern sie in eine Diachronizität aufzulösen und in ihrer Spektralität in den Blick zu nehmen.

Als Schlüsselthemen für eine architekturtheoretische und technikphilosophische Ausbildung in diesem Sinn gelten uns etwa Zeit und Raum, Materie und Technik, Religion und Ethik, Handwerk und Kunst, Wissenschaft und Methode, Regel und Gesetz, Natur und Humanismus, Autorschaft und Verantwortung, Individualität und Identität. Sie als thematische Motive architektonisch-kritisch, das heißt in ihren sich stets ändernden und entwickelnden Bedingungen, Möglichkeiten, Fassungen, und Notwendigkeiten zu erörtern, und in ihren jeweiligen Rollen und Charakterisierungen im offenen Zusammenspiel lesen, schreiben, verstehen und gewichten zu lernen steht im Zentrum unseres Verständnisses von Lehre und Forschung.

Die mächtigen Diskurspositionen (von Vitruv bis Koolhaas) werden komparatistisch, d.h. in Hinsicht auf ihren jeweiligen technischen, politischen, ökonomischen, und religiösen Kontext, sowie das jeweilige das state-of-the-art Wissen in Mathematik, Philosophie, und Wissenschaft hin erörtert und gegeneinander ins Profil gesetzt. Es geht in der Lehre und Forschung der Abteilung darum, Wissen als ein Vermögen im doppelten Sinn zu erachten: als einen »Schatz«, der allgemein ist und der öffentlich zirkuliert, der aber (einzeln wie kollektiv) immer auch privat erschlossen und ermessen werden muss. Der Wert von Wissen, wie auch die Weisen des Umgangs damit, stehen für jede Generation immer wieder neu auf dem Spiel: Sie zu kultivieren bildet die Grundlage von Gesellschaft, wobei der Architektur damit eine Übersetzungsrolle zu zwischen Technik und Gesellschaft zugesprochen wird. 

..Academic qualification, from our architectural theory point of view, is to empower one to relate to architectonic knowledge in a manner that is committed, on the one hand, to the humanistic tradition, but which, at the same time, always choses the great challenges of the contemporary moment as both a beginning and a point of reference and recollection. Such a manner of relating to architectonic knowledge requires training in disciplinary practice and knowledge, but also with regard to the »big picture« of the natural and cultural sciences within the larger societal scope. Today, as we witness the transformation from so-called »industrial societies« to »knowledge or information societies«, this concerns especially an awareness and an acquaintance with the medial forms of production, expression, and communication, and their networks of co-efficiency: It is indispensable to explicitly address technics, to ask for the conditions of its various forms and powers. At stake thereby is to not simply project the usual logics of progress into a fourth dimension of time, but to dissolve the linearity of such logics into a  »massive diachronicity«, and to begin focusing on the spectrality of that which such logics affords to grasp and comprehend.    

Key topics for an academic education in architectural theory and philosophy of technics include for example time and space, matter and technics, religion and ethics, craft and art, science and method, rule and law, nature and humanism, authorship and responsibility, individuality and identity. Taking a stance with regard to such major themes in an architectonic and critical manner, i.e. according to their changing conditions, possibilities, containments, and necessities, and learning how to read, write, understand and weigh those major themes in their respective roles and characterizations within an open play, this counts as the core of our understanding of teaching and research.       

Powerful discursive positions (from Vitruvius to Koolhaas) are set up such that they profile each other, mutually enriching their respective faces: The social spaces of such architectonic positions are treated comparatistically, i.e. with regard to their respective technical, political, economical and religious contexts, as well as the respective state-of-the art thought in mathematics, philosophy, and the sciences. Teaching and research at the department for architectural theory and philosophy of technics is all about regarding »knowing« as »wealth« in a double sense: as a treasure which cannot really be »owned«, which circulates in public, and which nevertheless is not simply a given but must be »acquired« (individually as well as collectively). The worth of »knowing«, as well as the manners of dealing with it, is at stake in every generation anew: To cultivate it forms the basis of societies, whereby architecture can be attributed to play a translational role between technics and societies. .... 


....Projekte und Kontexte..Projects and Contexts....

....Forschungsprojekt. Kontakt Vera Bühlmann .. Research Project. Contact: Vera Bühlmann....

....Forschungsprojekt.

Kontakt Vera Bühlmann

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Research Project.

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....Exercises in Quantum literacy

Studium, Texte und Lehre zum Werk von Michel Serres

Im Denken von Michel Serres verbinden sich Mathematik mit einer mystischen Form von Realismus, und Physik mit Poetik. Er erschliesst ein Verständnis von Technik und Natur aus seinem pansemiotischen, mathematischen Kommunikationsbegriff, in welchem das architektonischen Denken eine grundlegende Rolle spielt.

..EXERCISES IN QUANTUM LITERACY

Studies, Texts, and Teaching on Michel Serres's Philosophical Oeuvre

In Michel Serres's thinking, mathematics complements a mystic form of realism and physics conjoins with poetics. He unlocks an understanding of technology and nature from a pansemiotic, mathematical concept of communication, in which architectonic thinking plays a fundamental role. ....


....Forschungskontext. Kontakt: Vera Bühlmann  .. Research Context. Contact: Vera Bühlmann ....

....Forschungskontext.

Kontakt: Vera Bühlmann 

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Research Context.

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....New Materialism (EU COST ACTION IS1307)

Networking European Scholarship on 'How Matter Comes to Matter

Scholars presently exploring »how matter comes to matter« call themselves new or neo-materialists. They do radically interdisciplinary research based on the conviction that the current economic, ecological and political crises as well as technological advances and everyday practices do not allow a conception of "matter" as (an) object(s) that could be captured along traditional disciplinary lines. This Action wants to network European new materialisms: how do they look, and what can they innovate?

www.cost.eu/COST_Actions/isch/IS1307

newmaterialism.eu

..NEW MATERIALISM (EU COST ACTION IS1307)

Networking European Scholarship on 'How Matter Comes to Matter´

Scholars presently exploring »how matter comes to matter« call themselves new or neo-materialists. They do radically interdisciplinary research based on the conviction that the current economic, ecological and political crises as well as technological advances and everyday practices do not allow a conception of "matter" as (an) object(s) that could be captured along traditional disciplinary lines. This Action wants to network European new materialisms: how do they look, and what can they innovate?

http://www.cost.eu/COST_Actions/isch/IS1307

http://newmaterialism.eu/ ....


....PostDoc Research. Contact: Selena Savic .. PostDoc Research. Contact: Selena Savic....

....PostDoc Research.

Contact: Selena Savic

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PostDoc Research.

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....Architecturality – how Space is Organized by Computers

Das hauptsächliche Ziel dieses Projekts ist es, ein Gerüst für eine informierte und produktive Diskussion über die Rolle von Computation in Design und Produktion von architektonischem Erleben zu ermöglichen.

..ARCHITECTURALITY – HOW SPACE IS ORGANIZED BY COMPUTERS

The principal goal of this project is to offer a framework for an informed and productive discussion about the role of computation in design and production of architectural experiences. ....


....EU 2020 Research Project. Contact: Vera Bühlmann .. EU 2020 Research Project. Contact: Vera Bühlmann ....

....EU 2020 Research Project.

Contact: Vera Bühlmann

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EU 2020 Research Project.

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....ETHICS OF CODING: A REPORT ON THE ALGORITHMIC CONDITION (EOC)

The project research will propose a new narrative of an ethical coding for ICT research agendas, to enable them to construct and design alternative, productive and positive research responses to the ICT issues that Europe faces. The work program will demonstrate how vital it is for the EU to become more responsible for the education of its community in terms of a quantum literacy.

A research cooperation with Felicity Colman (Professor at Manchester School of Art, UK), Iris van der Tuin (Professor at Utrecht University, Netherlands) und Aislinn O'Donnell (Maynooth University, Ireland).

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ETHICS OF CODING: A REPORT ON THE ALGORITHMIC CONDITION (EOC)

The project research will propose a new narrative of an ethical coding for ICT research agendas, to enable them to construct and design alternative, productive and positive research responses to the ICT issues that Europe faces. The work program will demonstrate how vital it is for the EU to become more responsible for the education of its community in terms of a quantum literacy.

A research cooperation with Felicity Colman (Professor at Manchester School of Art, UK), Iris van der Tuin (Professor at Utrecht University, Netherlands) und Aislinn O'Donnell (Maynooth University, Ireland). ....


....Forschungsprojekt.  Kontakt Oliver Schürer .. Research Project.  Contact: Oliver Schürer....

....Forschungsprojekt. 

Kontakt Oliver Schürer

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Research Project. 

Contact: Oliver Schürer....

....des humanoiden zähmung

Forschungsinhalt ist, ein kulturelles Konzept von Raum zu entwickeln, das Roboter und Künstliche Intelligenz in denselben Bedeutungskontext wie uns Menschen involviert. Unser Konzept ist dabei die reziproke Konstruktion von Raum und Bedeutung im Dialog von Mensch und Maschine als "space game" in Anlehnung an das philosophische Sprachspiel. Technologie wird kulturalisiert durch diskursive Domestizierung von künstlicher Intelligenz.

..DES HUMANOIDEN ZÄHMUNG (the domestication of humanoid robots)

The content of the research is to develop a cultural concept of space that involves robots and artificial intelligence in the same context of meaning as us humans. Our concept is the reciprocal construction of space and meaning in the dialogue of human and machine as "space game" following the philosophical language game. Technology is being culturalized via discursive domestication of artificial intelligence. ....


....Forschungskontext.  Kontakt Oliver Schürer .. Research Context.  Contact: Oliver Schürer....

....Forschungskontext. 

Kontakt Oliver Schürer

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Research Context. 

Contact: Oliver Schürer....

....IM LABOR DER NACHKRIEGSMODERNE

Case Study über die Architekturklasse der Internationalen Sommerakademie Salzburg, 1953-2012. Im Zentrum stehen Fragen über das Verhältnis von künstlerischer Avantgarde und städtischer Politik: Die wechselseitige Beeinflussungen von Avantgardethemen, Lehre und internationalem Fachdiskurs über Themen in Architektur und Urbanismus in Überlagerung von Tagespolitik mit konkreten urbanistischen Problemen und der spezifischen Kultur einer Stadt.

..IM LABOR DER NACHKRIEGSMODERNE

Case Study über die Architekturklasse der Internationalen Sommerakademie Salzburg, 1953-2012. Im Zentrum stehen Fragen über das Verhältnis von künstlerischer Avantgarde und städtischer Politik: Die wechselseitige Beeinflussungen von Avantgardethemen, Lehre und internationalem Fachdiskurs über Themen in Architektur und Urbanismus in Überlagerung von Tagespolitik mit konkreten urbanistischen Problemen und der spezifischen Kultur einer Stadt. ....


Haus.jpg

....Forschungsprojekt.

Kontakt: Oliver Schürer..Research Project.

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....Die Theorie hinter „a-theory“

Aufarbeiten des wissenschaftlichen Nachlass von Kari Jormakka, verfassen seiner intellektuelle Biografie, Herausgabe der gesammelten Werke und der unveröffentlichten Schriften.

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the theory behind „a-theory“ 

Reflecting the scientific legacy of Kari Jormakka, creating his intellectual biography, publishing his collected and unpublished works. ....